zawroty głowy

Zawroty głowy. O czym mogą świadczyć?

Zawroty głowy zaliczane są do grupy najczęściej występujących u pacjentów objawów chorobowych. Nie bolą, a mimo to potrafią skutecznie zaburzyć prawidłowe funkcjonowanie i wpłynąć na obniżenie komfortu życia. W odróżnieniu od innych dolegliwości nie można przyjąć lekarstwa, które natychmiast je zlikwiduje. W razie częstego występowania zawrotów głowy, niezbędne jest przeprowadzenie wnikliwej diagnostyki, wykrycie przyczyny oraz leczenie problemu.

Przyczyny powstawania zawrotów głowy

Przyczyny zawrotów głowy mogą być różne – od błahych, aż do naprawdę poważnych. Różnorodne przyczyny wywołujące zawroty głowy skutkują pojawieniem się odmiennych objawów.  Niegroźne zawroty towarzyszą często niestrawności i zatruciom pokarmowym – ten rodzaj dolegliwości mija po opanowaniu zaburzeń żołądkowych. Przypadłość może się także pojawić przy spadku ciśnienia tętniczego krwi, migrenie lub jako skutek uboczny przyjmowanych leków. Jednak najczęstszą przyczyną pojawiania się zawrotów głowy są zaburzenia równowagi, spowodowane nieprawidłowym działaniem błędnika. Co jeszcze może wywoływać zawroty głowy? Mogą to być schorzenia neurologiczne, takie jak stwardnienie rozsiane, padaczka, migrena, guzy mózgu, zaburzenia snu oraz depresja. Przyczyną mogą być również choroby laryngologiczne – obok zaburzeń błędnika, najczęściej są to urazy ucha wewnętrznego, zapalenie trąbki słuchowej, nadmiar woskowiny, a nawet silny hałas. Zawroty głowy mogą pojawić się również podczas zaburzeń rytmu serca, przy niedociśnieniu lub nadciśnieniu tętniczym, niedoczynności tarczycy oraz hipoglikemii.

Diagnozowanie i leczenie

Zawroty głowy mogą być spowodowane bardzo różnorodnymi czynnikami, dlatego tak istotne jest rozpoznanie przyczyny dolegliwości i rozpoczęcie leczenia. Do prawidłowego zdiagnozowania przyczyn niezbędny jest dokładny wstępny wywiad lekarski oraz wykonanie szeregu badań diagnostycznych. W pierwszej kolejności należy spróbować wskazać sytuacje, które poprzedzają pojawienie się zawrotów. Następnie lekarz prowadzący zleca wykonanie podstawowych badań, w tym pomiaru ciśnienia tętniczego krwi, tętna na obu kończynach górnych oraz tętna na tętnicach szyjnych. Jeśli wyniki tych badań nie doprowadzą do określenia przyczyny zawrotów, niezbędna jest dalsza diagnostyka, w tym badania laryngologiczne i okulistyczne. W zależności od potrzeby wykonać trzeba tomografię komputerową, rezonans magnetyczny głowy, elektroencefalografię, próby kaloryczne pozwalające wykryć problem z błędnikiem, badanie EKG serca oraz badania laboratoryjne – lipidogram, krzywą cukrzycową, hormony tarczycy. Czasami dopiero tak rozszerzony zakres badań pozwala na określenie przyczyny choroby i podjęcie właściwego leczenia.