ból kręgosłupa

Skąd się biorą bóle kręgosłupa?

Ból kręgosłupa dotyka osoby w każdym wieku, ale im jesteśmy starsi, tym zwiększa się ryzyko wystąpienia dolegliwości. Na bóle uskarżają się zarówno osoby wykonujące pracę fizyczną, jak i pracownicy umysłowi, którzy większość dnia spędzają przy biurku. Oto główne przyczyny bólu kręgosłupa.

Z jakich powodów kręgosłup zaczyna boleć?

Jednym z podstawowych przyczyn przykrych dolegliwości jest siedzący tryb życia. Praca przy komputerze połączona ze znikomą aktywnością fizyczną prowadzi do osłabienia mięśni, których zadaniem jest wspieranie kręgosłupa. W rezultacie dochodzi o obciążenia kręgów oraz dysków, a to skutkuje nawet zmianami kręgosłupa. Niewłaściwa postawa, którą przyjmujemy podczas codziennych czynności domowych (krojeniu, prasowaniu) oraz pracy przy komputerze skutkuje obciążeniem kręgosłupa. Prawidłowa praca mięśni jest zaburzana także, gdy się garbimy, siedzimy krzywo lub wyginamy plecy w nienaturalny sposób. W dłuższej perspektywie prowadzi to do uszkodzeń i wad postawy. Uwagę należy zwracać nie tylko na to jak siedzimy, czy odpoczywamy. Ważny jest  także sposób podnoszenia ciężkich przedmiotów oraz schylania się. Często robimy to nieodpowiedzialnie, narażając kręgosłup na nadwyrężenie. Efektem niewłaściwej metody dźwigania jest lumbago (postrzał). Problemy z kręgosłupem wynikają również ze stresu: zwyrodnienia pojawiają się nawet u młodych ludzi, którzy przez długi czas spinają mięśnie, przyczyniając się do ich przeciążenia.

Jak już powiedzieliśmy, wiek także nie jest bez znaczenia. U osób po 50. roku życia wzrasta ryzyko wystąpienia urazów i schorzeń kręgosłupa wywołanych osteoporozą.

Bólu nie należy ignorować

Mimo że problemy z kręgosłupem dotykają większość społeczeństwa, nie należy marginalizować bólu. Dolegliwości mogą być symptomem innych chorób, dlatego też nie należy poprzestawać na doraźnych środkach przeciwbólowych. Najlepiej jest skonsultować się ze specjalistą w zakresie ortopedii albo udać się na konsultację neurologiczną. Z kolei profilaktyka polega na aktywności fizycznej, zachowywaniu właściwej postawy oraz stosowaniu diety bogatej w witaminy i składniki odżywcze.